امیرحسین ترکاشوند نویسنده کتابهای: حجاب شرعی در عصر پیامبر / نسخ سنگسار توسط اسلام

 

سرگذشت اعجاز ریاضی در قرآن (+پیوست)

این مقاله‏ی نفیس، اثر استاد دکتر علی‏محمد ایزدی است که متن اصلی آن به درخواست اینجانب، از سوی ایشان در اختیارم قرار گرفت. به انتهای مقاله، پیوست مهمّی افزودم و آن، پاسخ وی به پرسشم در مورد ابهامِ رفع‏نشده در مقاله است که حقّاً سرآغاز یک طرح تحقیقاتی مفصّل است.

بهتر است برای تهیه پرینت و یا ذخیره‏سازی، از فایل‏های پی‏دی‏اف زیر استفاده شود.

الف- همراه با پیوست:

https://sites.google.com/site/ketabgroup/quran1

ب- بدون پیوست؛ در سایت نویسنده:

http://naturalislam.com/pdf/Chapter11.pdf

اینک شما محقّقان، به ویژه متخصّصان ریاضی، آمار و کامپیوتر را دعوت به مطالعه‏ی این مقاله می‏کنم:

بنام خداوند بخشنده‏ مهربان


اعجازِ ریاضی در قرآن

خداوند خالق تمام هستی خوب می‏داند که این آفریده‏اش به نام انسان فطرتاً حقیقت‏جوست. و می‏داند که در بین آنها جاه‏طلبانی با استعداد و هوش و حافظه‏ قوی پیدا می‏شوند که میل دارند سایرین را به هر طریق ممکن  به زیر سلطه‏ خود درآورند. یکی از این راه‏ها ادعای پیامبری خداست.

شاید به همین خاطر بوده است که تمام پیامبران راستین مأموریت داشتند ابتدا با ارائه‏ معجزه‏ای اصالت رسالت خود را برای مردم ثابت کنند؛ سپس پیام خدا را ابلاغ نمایند.

تمام پیامبران راستین در ادوار تاریخ که برای  اقوام پراکنده در جهان فرستاده شدند، پیام‏شان از یک منبع واحد یعنی از طرف خدا بود که برای بنی‏آدم آوردند. النحل (16): 36  

اولین پیام اصلیِ همه‏شان این بود که غیر از خدا کسی را بندگی نکنند، کسی را برای شفاعت نزد خدا نخوانند و کسی را در خلاقیت و قدرتِ مساعدت شریک او قرار ندهند و دست توسل به دامان  غیر خدا دراز ننمایند و توکل به دیگری نکنند. چرا؟ برای این‏که اعتماد به نفسِ خدادادشان ضعیف و درمانده نشود و استعدادهای خدادادشان شکوفا گردد[1].

ولی هر قومی پس از رفتن پیامبر خدا از بین‏شان، تدریجاً پیام اصلی را تحریف نموده، به آن افزوده و از آن کم کرده و باز هم با وسوسه شیطان بطرف شرک رفته و طرقی غیر از طریق اصلی را انتخاب و اجرا نمودند. یعنی ُبتی تراشیده  و سر به طاعتش گذاشتند و با دستان خود ُمستکبر سلطه‏گر و زیرسلطه‏ی ُمستضعف ساختند. سلطه‏گران آزادی فکر و اندیشه و ابتکارات را از مردم می‏گرفتند و نتیجتاً استعدادهای‏شان نشکفته پژمرده می‏شد و تدریجاً  فساد جامعه را درهم می‏نوردید.

باز هم خداوند پیامبر جدیدی می‏فرستاد که انحرافات اعتقادی مردم را اصلاح و آنها را بسوی یکتاپرستی یعنی آزادمنشی و اعتماد به نفس هدایت نماید. و این دور تسلسل تا ارسال آخرین پیامبر که محمد(ص) بود، ادامه داشت. بنابراین تعجبی ندارد اگر مطالبی از کتابهای آسمانی، مثل هم باشند. زیرا همه از یک منبع بوده. و تعجبی ندارد اگر مطالبی از آنها غیر منطقی و حتی مستهجن باشند، چون سوای قرآن ـ که علتش را بعداً ذکر می‏کنم ـ  قسمت‏هائی از سایر کتب الهی، تحریف و با میل دکانداران دین و حتی مخالفین دین، کم‏وزیاد شده. و اما چون رسالت محمد(ص) که شاید همزمان با بلوغ فکریِ بشر و یا به هر علت دیگری بوده، تحقق یافت؛ باری‏تعالی ُمهر خاتمیت را بر ارسال پیامبر و نزول کتابی دیگر زد و برای جلوگیری از تحریف و کم‏وزیاد کردن آخرین کتابش یعنی قرآن، حفظ آن را به عهده خود گرفت.

می‏فرماید: "ما قرآن را خود  نازل کرده‏ا‏یم و خود نگهبانش هستیم" الحجر(15): 9 

و می‏فرماید: "بلی این قرآن مجید  است در لوح محفوظ" بروج (85 ):21و22

همان‏طور که اکنون می‏بینیم در تمام دنیا، قرآن به صورت واحد است. یعنی که قرآن‏های موجودِ بین مسلمانان، بجز در کتابت بعضی لغات، حتی در یک کلمه با هم فرق ندارند. گو این‏که متأسفانه پیروان قرآن هم اکثراً همان راهی را رفته‏اند که پیشینیان‏شان بعد از وفات پیامبران‏شان می‏رفتند. با این تفاوت که اگر واقعاً نتوانستند قرآن را تحریف و کم‏وزیاد کنند ،چون حافظش خدا بود، ولی با اختراع احادیث و روایات ناصحیح و جانشین کردن آنها با قرآن و به عبارت خود قرآن مهجور گذاشتن آن[2] ، به همان ضلالت گذشتگان افتادند و بعضی هم گمراه‏تر.

خوشبختانه خودِ قرآن دست نخورده مانده و هر کس بخواهد می‏تواند مستقیماً به عنوان منبع اصلی وحی، به آن مراجعه کند. ُلب مطلبی که می‏خواهم با شما در میان بگذارم همین است که:

1- قرآن یقیناً  کلام خداست، همان خدائی که شما و من به وجودش اعتقاد داریم. 2-  انتقالش به پیامبر از طریق وحی بوده است و 3- به همان شکل اولیه حفظ شده است،

البته شما خواننده‏ عزیز حق دارید که بگوئید در دنیای عدد و رقم دقیق و حساب و کتاب صد در صد عقلانی و استدلال منطقی و علم تجربی امروز چگونه می‏توان ادعا کرد که قرآن واقعاً کلام خداست و از طریق وحی بوده است و چگونه می‏توان ادعا کرد که به همان فرم اولیه حفظ شده است؟

حال اجازه دهید این موضوع را از راه ریاضی که قوی‏ترین ابزار استدلال منطقی و مورد تأیید جامعه‏ علمی است بررسی کنیم. و در اینجا ببینیم که چگونه واقعیت‏های ریاضی با درخواست‏های معنوی انسان‏ها هم‏آهنگ می‏شوند. یعنی چگونه این کتاب آسمانی با زبان ریاضی اصالت خود را به انسان‏های حقیقت‏جو نشان می‏دهد و برایشان ثابت می‏کند که «قرآن یقیناً کلام خداست و دقیقاً حفظ شده است».

البته این فرضیه (اصالت قرآن به عنوان کلام خدا) را با رعایت کامل اصول علمیِ تحقیق، مورد بررسی قرار می‏دهیم. منظور از اصول علمی یعنی که آزمایش فرضیه‏مان: (1) قابل تکرار کردن باشد (2) قابل رد شدن باشد (3) و قابل اندازه گرفتن باشد. با این شرائط شروع می‏کنیم.

اعجاز ریاضی در قرآن

محتملاً می‏دانید  که 29 سوره از کل 114 سوره قرآن با حروف  ُمقَطّع شروع می‏شوند. مانند: الم  ، المص ، الر ، المر ،  کهیعص ، طه ، طسم ، طس ، یس ، ص ، حم ، عسق ، ق ، ن.

تا سال 1968  میلادی هیچ‏کس، نه محققین مسلمان  و نه اسلام‏شناسان غربی نفهمیده بودند که این حروف مقطع چه معنائی دارند و چه منظوری را می‏رسانند. حتی شخص پیامبر در این مورد چیزی نگفته بودند.

در آن سال دکتر رشاد خلیفه شیمی‏دان مصری‏الاصل - تبعه و ساکن آمریکا که در دوران کودکی به تشویق پدرش حافظ قرآن شده بود -  تصمیم می‏گیرد که قرآن را برای زن و فرزندانش که آمریکائی بودند، به انگلیسی ترجمه کند. بعد از ترجمه اولین سوره (الفاتحه) به دومین سوره قرآن (البقره) که می‏رسد، برای ترجمه اولین آیه‏ی آن (الم) دچار اشکال می‏شود یعنی نمی‏تواند برای آن معنائی قابل فهم زن و فرزندانش پیدا کند. به کلیه تفاسیر قرآن که سراغ داشته مراجعه می‏نماید، ولی نتیجه‏ا‏ی نمی‏گیرد. به کار ترجمه‏ا‏ش ادامه می‏دهد. و به سایر سوره‏های شروع‏شده با حروف مقطع قرآن که می‏رسد َولَعش برای درک معنای آنها بیشتر می‏شود.

او بعد از پنج سال پی‏گیری مداوم و با استفاده‏ی شایسته از کمپیوتر برای شمارش حروف قرآن به دنبال پیداکردن رابطه‏ا‏ی ریاضی بین حروف مقطع و آیات 29 سوره‏ مربوطه، در سال 1973 کتابی تحت عنوان «اعجاز قرآن»[3] منتشر کرد. در آن کتاب، فراوانی کاربرد حروف مقطع را در سوره‏های مربوطه و برتری آنها را از نظر آماری بطور نسبی و بطور متوسط و بطور مطلق نسبت به سایر سوره‏های قرآن عنوان نمود. ولی من نمی‏دانم کسی نتیجه کارش را اثبات و یا نفی کرده باشد.

در آن کتاب با این‏که در مورد اعجاز ریاضی و توزیع حساب‏شده‏ی حروف مقطع در سوره‏های مربوطه بحث کرده بود، ولی هیچ اشاره‏ا‏ی به عدد 19 به عنوان یک مخرج مشترک برای کُلیّه‏ حروف مقطع مصرف‏شده در سوره‏های مربوطه نشده بود.

نکته‏ا‏ی را که به حق در آن کتاب یادآور شده این‏که نقل به مضمون می‏نویسد: نتایج حاصله از تحقیق برای تعیین ارتباط ریاضی حروف قرآن در این کتاب فقط بمثابه خراش کوچکی است به سطح یخ‏زده‏ی اقیانوس عظیم قرآن و مشخصات اعجاز ریاضی در آن که کسانی دیگر باید برای کشف آنها در آینده اقدام کنند. 

خودش نیز به نوشتن آن کتاب و نتایج حاصله از تحقیقش بسنده نکرد و موضوع را پی‏گیری نمود. ملاحظه‏ی سوره‏ المُدثّر (74 ) اولیّن علامت برای کشف گمشده‏ا‏ش را به او داد. آنجا که نوشته است:

"(این اعجاز ریاضی) روشنگر قاطعی است برای بشر و بر آن، (رقم) 19 قرار دارد. ما اصحاب جهنم را جز ملائک قرار ندادیم و ما شماره‏ آنها را قرار ندادیم  مگر آزمایشی برای آنها که کفر ورزیدند. و برای اهل کتاب که یقین کنند و ایمان مؤمنین افزون شود و اهل کتاب و مؤمنین شک به خود راه ندهند وآنهائی که در دل‏شان مرض است و کافران گویند: خدا از این َمثَل چه منظوری داشته است؟ بدین ترتیب خداوند کسانی را که بخواهد در گمراهی رها می‏کند و کسانی را که بخواهد هدایت می‏نماید. لشکریان پروردگارت را کسی جز خودش نمی‏داند و این جز تذکری برای بشر نیست. نه؛ قسم به ماه و به شب هنگامی که (دامن بر چیند) پشت کند و به صبح هنگامی  که چهره بگشاید که یقیناً این (اعجاز ریاضیِ قرآن) یکی از بزرگترین‏هاست. هشدار دهنده‏ا‏ی است برای بشر. برای هریک از شما که بخواهد پیش رود یا عقب افتد. هرکس مرهون آن است که کسب می‏کند" المدثر(74): 29-38

در سال 1982 کتابی در این زمینه تحت عنوان« قرآن: ارائه اعجاز قابل مشاهده»[4] منتشر کرد که در آن با نشان‏دادن حروف مقطع ابتدای 29 سوره و تعداد  هر یک از آن حروف در آیات مربوط به آن سوره نتیجه گرفت که:  

 تمام حروف مقطعی که در ابتدای 29 سوره‏ قرآن آمده است، حکایت از این می‏کنند که مجموع تعداد  مصرف‏شده‏ی این حروف در هر کدام از این سوره‏ها یا مجموعه‏ا‏ی از سوره‏های با حروف مقطع مشابه، مضربی است از 19. و این موضوع برای تمام سوره‏های 29 گانه مذکور و تمام حروف مقطع عنوان شده در ابتدای هر سوره بصور مختلف صادق است[5]. و از آن سال تاکنون بسیاری از مسلمانان آشنا به ریاضییات و حساب احتمالات و کمپیوتر علاقه‏مند به قرآن موضوع را دنبال کرده و به کشفیات جدیدی که حاکی از گسترش این شبکه ریاضی در قرآن است، دست یافته‏ا‏ند که هنوز هم ادامه دارد.

بیشتر این کشفیات تنها و تنها می‏توانست با کمک کامپیوتر عملی باشد. شاید قرار بر این بوده است که عرضه این اعجاز برای این عصر حفظ شود. عصری که عدد و رقم ارزش والای روزافزون خود را در زندگی یومیه بشر نشان داده. یعنی که تعداد زیادتری از مردم دنیا، آن را برای اداره امورشان به کار می‏برند. و شاید قرار است که این اعجاز به عنوان پیام خدا از طریق اینترنت به اطلاع طالبان حقیقت، آنهائی که از وضع اجتماعی دنیای مدرن راضی نیستند و بدنبال مفرّی می‏گردند، برسد.

گفته می‏شود که محکم‏ترین ابزار استدلال منطقی، ریاضییات است و در بین تمامِ عملیات ریاضی، ساده‏تر و همه فهم‏تر، چهار عمل اصلی. و این همانی است که در این شبکه ریاضی مورد استفاده قرار گرفته.

جالب اینجاست که تاکنون اعجاز قرآن را در فصاحت و بلاغت آن معرفی می‏کردند، که  فقط برای عرب‏زبانان قابل درک و تحسین‏آمیز می‏توانست باشد. در حالی‏که این اعجاز ریاضی برای تمام مردم دنیا - صرفنظر از زبان‏شان -  قابل فهم است. چون زبان ریاضی و عدد همه جای دنیا و در تمام زبان‏ها یکی است. حال با ملاحظه و مشاهده‏ی دقیق این اعجاز ریاضی در قرآن برای‏مان معلوم می‏شود که:

1- قرآن یقیناً نمی‏تواند نوشته‏ی‏ یک انسان باشد. و کشف این اعجاز شاید کشف همان معجزه پیامبر اسلام است که مردم هم‏عصر او توقع و انتظارش را داشتند. بدین ترتیب معنای آیه 20 سوره یونس (10) برای‏مان روشن می‏شود که می‏فرماید:

 «می‏گویند چرا از جانب پروردگارش معجزه‏ا‏ی به او نازل نمی‏شود؟ بگو علم غیب از آن خداست. انتظار بکشید من نیز با شما منتظر می‏مانم»

در واقع، این اعجاز ریاضیِ قرآن، اعجازی است برای ارائه به تمام مردم جهان و برای تمام اعصار. نه معجزه‏ا‏ی فقط برای مردم عربستان و دوران حیات شخص پیامبر. خداوند می‏فرماید:

«هشدار دهنده‏ی بشر. برای هریک از شما که بخواهد پیش رود یا عقب افتد» المدثر(74):36و37

2- نزول قرآن واقعاً و حقاً از طرف خداست. بدین ترتیب معنای آیه دوم سوره‏ سجده ( 32 ) مفهوم عملی خودش را بما نشان می‏دهد که می‏فرماید:

«نزول این کتاب بدون هیچ شکی، از طرف پروردگار عالمیان است»

3- قرآن در تمام مدت 1400 سال گذشته دست نخورده و سالم حفظ شده و بدست ما رسیده. و بدین ترتیب معنای آیه 9 سوره الحجر (15) برای‏مان روشن می‏شود که می‏فرماید:

«ما خودمان قرآن را نازل کردیم و خودمان حافظ آن هستیم»

و همچنین معنای آیه 42 سوره فصلّت (41) را خوب درک می‏کنیم که می‏فرماید:

«هیچ باطلی نه در گذشته بدان راه یافته است و نه در آینده بدان راه خواهد یافت. نازل‏شده از طرف حکیمی ستودنی است»

4- شاید این‏که قرآن در آیه 88 سوره‏ اسرا (17)  می‏فرماید:

«بگو اگر جن و انس گرد هم آیند تا همانند این قرآن را بیاورند، نمی‏توانند به مثل آن بیاورند. هر چند که یکدیگر را یاری دهند» 

منظور همین اعجاز ریاضی است که قرآن را توأم با فصاحت و بلاغت و ارائه حقایقش عرضه می‏کند.

5- تمام پیامبرانی را که خداوند برای ارشاد مردم فرستاده است، دو وظیفه داشته‏ا‏ند. اول این‏که با ارائه معجزه‏ا‏ی به مردم ثابت کنند که راست می‏گویند و واقعاً از طرف خدا رسالت پیامبری دارند. و دوم ،یعنی بعد از این‏که مردم حقانیت‏شان را باور کردند، دستورات الهی را به گوش آنها برسانند. در این عصر، بخاطر پیشرفت‏های علمی بشر، مخصوصاً درک ارزش و دقت عدد و رقم، قرآن هر دو وظیفه را به عهده خود گرفته. یعنی که اول با ارائه اعجاز ریاضی به علماء و حقیقت‏جویان واقع‏بین ثابت می‏کند که این کتاب با این مشخصات ریاضی نمی‏تواند توسط انسان‏ها برنامه‏ریزی و نوشته شده باشد. و یقیناً از طرف خداوند آمده است. و دوم با تبیین دستورات الهی مکتوب در خود، عالمیان را عالِم بر تعلیمات و خواسته‏های خالق‏شان و حقایق خلقت و عاقبت زندگی می‏نماید و حُجّت را بر آنها تمام می‏کند. توجه کنید خطاب به پیامبر می‏فرماید:

«ما این کتاب را به حق برای هدایت مردم بر تو نازل کردیم. پس هر کس هدایت یافت به سود خود اوست و هر که گمراه شد، به زیان خود به گمراهی افتاده و تو وکیل آنها  نیستی» زمر(39 ): 41 

یعنی که مردم را آزاد بگذار و فقط آنها را عالِم به موضوع کن. بگذار آنها خود راه‏شان را انتخاب کنند.

علاقه‏مندان به تحقیق بیشتر از نتایج حاصله‏ی کشف شبکه‏ ریاضی در قرآن می‏توانند به سایت زیر در اینترنت مراجعه نمایند.

WWW.SUBMISSION.ORG

 

و اما مختصری در مورد اعجاز ریاضی 29 سوره‏ قرآن که با حروف مقطع شروع شده‏ا‏ند:

قرآن 114 سوره دارد که 29 سوره‏ی‏ آن بشرح مندرج در جدول شماره‏ 1 مورد بحث ما هستند.

جدول شماره‏ 1: اسامی 29 سوره‏ قرآن و حروف مقطع مربوطه

شماره‏ی ردیف

شماره‏ی سوره

اسم سوره

حروف مقطع مربوطه

1

2

بقره

الم

2

3

آل عمران

الم

3

7

اعراف

المص

4

10

یونس

الر

5

11

هود

الر

6

12

یوسف

الر

7

13

رعد

المر

8

14

ابراهیم

الر

9

15

حجر

الر

10

19

مریم

کهیعص

11

20

طه

طه

12

26

شعراء

طسم

13

27

نمل

طس

14

28

قصص

طسم

15

29

عنکبوت

الم

16

30

روم

الم

17

31

لقمان

الم

18

32

سجده

الم

19

36

یس

یس

20

38

ص

ص

21

40

مؤمن

حم

22

41

حم

حم

23

42

شورا

حم عسق

24

43

زخرف

حم

25

44

دخان

حم

26

45

جاثیه

حم

27

46

احقاف

حم

28

50

ق

ق

29

68

قلم

ن

 

1- در شش سوره‏ی شماره‏های: 2، 3، 29، 30، 31 و 32 که با حروف مقطعِ "الم" شروع می‏شوند، مجموع حروف "الف" و" لام" و "میم" مصرف‏شده در آنها، مضربی است از 19. جدول شماره 2

جدول شماره‏ 2: شمارش حروف مقطع: الف ، لام ، میم

شماره‏ی سوره

اسم سوره

الف

لام

میم

جمع

2

بقره

4504

3202

2195

9901

3

آل عمران

2510

1892

1249

5651

29

عنکبوت

771

554

344

1669

30

روم

542

394

317

1253

31

لقمان

353

297

173

823

32

سجده

264

155

158

577

جمع

 

8944

6494

4436

19874

1046×19 = 19874

 

 2- در سوره‏ شماره 7 ( اعراف) که با حروف مقطع "المص" شروع می‏شود، مجموع حروف "الف" ، "لام" ، "میم" و "صاد" مصرف‏شده، مضربی است از 19.

الف                    لام                   میم              صاد             جمع

2510                 1530                1164              97           5301

279×19 = 5301

 

3 - در پنج سوره‏ی شماره‏های: 10، 11، 12، 14و 15 که با حروف مقطع "الر" شروع می‏شوند، مجموع  "الف" و  "لام" و "رِ"مصرف‏شده، مضربی است از 19. جدول شماره‏ 3

جدول شماره‏ 3: شمارش حروف مقطع: الف ، لام ، رِ

شماره‏ی سوره

اسم سوره

الف

لام

رِ

جمع

10

یونس

1321

913

257

2491

11

هود

1373

795

325

2493

12

یوسف

1315

812

257

2384

14

ابراهیم

589

452

160

1201

15

حجر

493

323

96

912

جمع

 

5091

3295

1095

9481

499×19=9481

 

4- در سوره‏ی شماره‏ 13 (رعد) که با حروف مقطع "المر" شروع می‏شود، مجموع حروف "الف" و "لام" و "میم" و "ر" مصرف‏شده، مضربی است از 19:

الف                 لام                    میم                    ر                        جمع

605               480                     260                 137                      1482

78×19 = 1482

 

5- در هفت سوره‏های شماره‏: 40، 41، 42، 43، 44، 45 و 46 که با حروف مقطع "حم" شروع می‏شوند، مجموع حروف "ح" و "م" مصرف شده در آنها مضربی است از 19.  جدول شماره‏ 4

جدول شماره‏ 4: شمارش حروف مقطع: حا ، میم

شماره‏ی سوره

اسم سوره

حا

میم

جمع

40

مؤمن

64

380

444

41

حم

48

276

324

42

شورا

53

300

353

43

زخرف

44

324

368

44

دخان

16

150

166

45

جاثیه

31

200

231

46

احقاف

36

225

261

جمع

 

292

1855

2147

113×19=2147

6- در سوره‏ "شورا" شماره‏ 42 که علاوه بر "حم" ، "عسق" هم به عنوان حروف مقطع آمده ، تعداد "ح"   و "م" مصرف‏شده در مجموعه‏ی هفت سوره‏ جدول شماره‏ 4 محاسبه شده و مضرب 19 ساخته است. و مجموع حروف مقطع  "ع" ، "س" ، "ق" مصرف‏شده در این سوره نیز، خودش جداگانه مضربی است از 19.

                         ع                    س                ق                  جمع

                        98                   54                57                  209

11×19 = 209

7- در سوره‏ "مریم" شماره‏ 19 که با "کهیعص" شروع می‏شود، مجموع حروف "ک" ، "هـ" ، "ی" ، "ع" و "ص" مصرف‏شده در این سوره مضربی است از 19.

 ک             هـ            ی            ع                ص              جمع

137          175         343         117              26             798

42×19 = 798  

 

این سوره که اتفاقاً نوزدهمین سوره‏ قرآن است، وضع خاصّ دیگری هم دارد یعنی علاوه بر این‏که مجموع مصرف‏شده‏ی حروف مقطع خودش: " کهیعص" در سوره، مضربی است از 19، با دو حرف از حروف ُمقَطّع پنجگانه‏ی خود، حلقه اتصالی با سوره‏هائی دیگر از این سوره های 29 گانه برقرار می‏کند.  یکی با حرف "هـ" به سوره‏های "طه"  شماره‏ 20 که با حروف مقطع "طه" شروع می‏شود و  سوره‏ "شعرا" شماره‏ 26  که با "طسم" شروع می‏شود و با سوره‏ "نمل" شماره 27 که با "طس" شروع می‏شود و با سوره‏ "قصص" شماره‏ 28 که با "طسم" شروع می‏شود، متصل و مجموعه حروف مقطع "هـ" و "ط" و "س" و "م" را مضربی از 19 می‏سازد. و دیگری از طریق حرف "ص" با صادهای مصرف‏شده در سوره‏ "اعراف" شماره‏ 7 که با "المص" شروع می‏شود و در سوره‏ "ص" شماره‏ 38 که با حرف مقطع" ص" شروع می‏شود، جمع شده و مضرب 19 را می‏سازد.

جدول شماره‏ 5: حلقه‏های اتصالیِ حروف مقطع سوره‏ مریم با شش سوره‏ دیگر

سوره

حروف مقطع

الف

ل

م

ص

ک

هـ

ی

ع

ط

س

اعراف

المص

2510

1530

1164

97

 

 

 

 

 

 

مریم

کهیعص

 

 

 

26

137

175

343

117

 

 

ص

ص

 

 

 

29

 

 

 

 

 

 

طه

طه

 

 

 

 

 

251

 

 

28

 

شعرا

طسم

 

 

484

 

 

 

 

 

33

94

نمل

طس

 

 

 

 

 

 

 

 

27

94

قصص

طسم

 

 

460

 

 

 

 

 

19

102

هـ=175+251 ، ط=28+33+27+19 ، س= 94+94+102 ، م=484 +460

جمع هریک ازحروف"هـ" و "ط" و "س" و "م" در پنج سوره:

هـ=426 + ط=107 + س= 290 + م= 944

و جمع کل: 93 ×19 = 1767

همچنین

 

جمع حرف" ص" مصرف‏شده در سه سوره: 152 = 97+26 + 29

8×19 = 152

8- در سوره‏ "یس" شماره‏ 36 که با حروف مقطع "یس" شروع می‏شود، مجموع حروف "ی" و "س" مصرف‏شده در تمام سوره، مضربی است از 19.

ی = 237 ، س = 48 و جمع هر دو = 285

15×19 = 285

 

9- در سوره‏ ق شماره‏ 50 که با حرف "ق" شروع می‏شود ، تعداد حرف "ق" مصرف‏شده، 57 عدد است که مضربی است از 19.                             3×19 =  57

 

10- در سوره‏ قلم شماره‏ 68 که با حرف "ن" شروع می‏شود، تعداد حرف "ن" مصرف‏شده،132 عدد است که برخلاف اصل کلی و مشترک حروف مقطع قرآن، مضربی از 19 نیست. یعنی یکی کم دارد. رشاد خلیفه کاشف اولیه‏ی این شبکه‏ ریاضی، می‏نویسد: او دسترسی به قرآنی داشته است که شروع سوره را بجای حرف "ن" ، کلمه‏ "نون" نوشته و بدین ترتیب مجموع حرف "ن" مصرف‏شده در این سوره را به 133 عدد ارتقاء می‏دهد که مضربی از 19 می‏شود.

ولی ایرادی که به این نظر وارد است این‏که اگر فرضاً بجای حرف "ن" کلمه "نون" نوشته شده باشد، به منظور پیروی کامل از آهنگ سایر حروف مقطع به کار رفته در ابتدایِ 28 سوره‏ی دیگر قرآن، باید هر سه حرف "ن" "و" "ن" محاسبه گردد. یعنی باید "واو" هم به حساب آید که اگر "واو" های مصرف‏شده در سوره را وارد محاسبه کنیم، جمع حاصله مضربی از 19 نخواهد شد.

این یکی دیگر از نقاط ضعف باقیمانده در کُلّ شبکه‏ی اعجاز ریاضی قرآن است که امیدواریم با پی‏گیری علاقه‏مندان و راهنمائی صاحب اصلی کتاب برطرف شود. همان‏طور که در محاسبه‏ حرف "الف" در سیزده سوره‏ی شروع‏شده با حروف مقطع "الم" ، "المص" ، "الر" و "المر" که توسط شخص رشاد خلیفه در کتاب «قرآن: ارائه‏ اعجاز قابل مشاهده» در سال 1982 منتشر شد، اشکال بزرگی موجود بود، و بعد از 20 سال، یعنی در سال 2002 توسط گروه مسلمانان دیترویت میشیگان آمریکا حل شد. دو نفری که روی اینترنت  راه حل آن را در مقاله‏ 25 صفحه‏ا‏ی بطور مفصل ارائه دادند، عمر شریف و محمد الحناوی هستند و آدرس سایت مربوطه‏شان بدین شرح است:  

http://www.submission.org/miracle/alif1.html

http://www.submission.org/miracle/alif2.html

 

آنچه باید اذعان کرد این‏که هنوز راه درازی در پیش است تا شبکه‏ کامل ریاضی مورد انتظار تعبیه شده در قرآن در حدّ کمال آن کشف شود. و اما چون همین کشف شده‏ها:

1- در واقع اعجازی است برای ارائه به تمام مردم جهان.

2- با توجه به این‏که هم اکنون میلیون‏ها نفر در سطح جهان با استفاده از کامپیوتر به اینترنت دسترسی دارند، باید با استفاده از این امکانات، در سطح وسیعی گسترش و در اختیار کلیه‏ علاقه‏مندان قرار گیرد.

3- از نظر علمی، مثل هر نوع فرضیه‏ دیگری باید قابل آزمایش و ابطال‏پذیر باشد، یعنی که باید هرکس اعم از موافق یا مخالف بتواند آن را مورد امتحان قرار دهد.

وظیفه‏ مسلمانان عالِم به موضوع که اطلاعات کامپیوتری هم دارند این است که متن کامل قرآن را با همان کتابتی که برای پیداکردن این اعجاز به کار گرفته‏ا‏ند، همراه با برنامه‏ا‏ی که بتوان حروف هر سوره را به آسانی دقیقاً شمرد، تهیه کرده و از طریق اینترنت در اختیار همگان بطور رایگان قرار دهند تا موافقین و مخالفین بتوانند برای خودشان موضوع را آزمایش کنند و اگر احیاناً کمبودی در آنها باشد پیدا و اعلام نمایند. 

بدین ترتیب هم امکان برطرف کردن نواقص تقدیری سریع‏تر و دقیق‏تر فراهم می‏شود که بسیار مُهم است و هم اطمینان علاقه‏مندان به اصالت و حتمیت موضوع بیشتر می‏گردد.

و اما از همه مهم‏تر مرحله‏ بعدی است. یعنی پس از این‏که این شبکه‏ ریاضی از کلیّه بوته‏های آزمایش سرافراز بیرون آمد و بدون کوچک‏ترین ایراد و اعتراضی، به صورت یک مجموعه‏‌ کامل ارائه شد، آنگاه است که می‏توان به حق -همان‏طور که قبلاً هم گفته شد- خودِ قرآن را بنام رسول خدا و این شبکه‏ ریاضی را به عنوان معجزه‏ا‏ش در مجامع علمی بین‏المللی عرضه نمود و ادعا کرد: همان‏گونه که تمام پیامبران در ادوار گذشته به امر خدا ابتدا با ارائه‏ معجزه‏ا‏ی به مردم زمان خودشان ثابت می‏کردند که راست می‏گویند و از طرف خدا آمده‏ا‏ند و بعد از این‏که باورشان می‏کردند، پیام خدا را به نظر آنها می‏رساندند، در این عصر، قرآن هر دو کار را توأماً انجام می‏دهد و بدین ترتیب خود را عرضه و معرفی می‏نماید. 

می‏گوید: من پیامبر خدا هستم و این (شبکه‏ ریاضی) هم معجزه‏ا‏م. و بعد از این‏که مردم – مخصوصاً علماء که با منطق ریاضیات سر و کار دارند– قبول کردند که واقعاً ممکن نیست چنین شبکه‏‌ ریاضی به طور تصادفی در قرآن به وجود آمده باشد و راهی نیست جز این‏که مافوق قدرت بشری بودنش را صحّه بگذارند؛ آن وقت قرآن اضافه می‏کند و می‏گوید: بلی، من پیامبر خدا هستم و مطالبی هم که در متن من است، پیام خدا برای شما ابناء بشر.

اگر آسایش و در کنار هم، داشتنِ زندگیِ مسالمت‏آمیزی را می‏خواهید، من راه مستقیم و راه حق را به شما نشان می‏دهم؛ از آن منحرف نشوید. و اگر مایلید به دنبال هوی و هوس بروید و در واقع از شیطان پیروی کنید، مختارید. ولی توجه داشته باشید که بدین ترتیب عاقبت به خیر نخواهید بود.

 

   

 

پیوست:

متن پرسشِ اینجانب (ترکاشوند/ بازنگری در متون دینی) و پاسخ جناب دکتر ایزدی در مورد مقاله فوق، به این شرح است.

پرسش: ممنون می‏شوم اگر یافته‏ی جدیدی در مورد تعداد حرف "ن" در سوره قلم بدست آمده و کاستی موجود را برطرف کرده باشد اعلام فرمایید.

پاسخ:

بنام خداوند بخشنده مهربان

جناب ترکاشوند عزیز سلام،

علاوه بر کمبود یک "ن" در سوره قلم، ایراد دیگری که به یافته‏های رشاد خلیفه گرفته می‏شد، این بود که اگر قبول کنیم اعجاز عددی 29 سوره‏ی با حروف مقطع درست باشد، فقط بما ثابت می کند که این 29 سوره با این خصوصیات ریاضی نمی‏تواند نوشته انسان‏ها باشد . ولی برای اصالت 85 سوره دیگر قرآن به این‏که نوشته انسان‏ها نیست، دلیلی نمی‏آورد.

با توجه به این ایرادات تحقیق شروع و نتایج زیر حاصل شد.

تعداد حرف "ن" که در سوره انفال مصرف شده 438 عدد است اگر یک عدد از این را به تعداد نون‏های مصرف شده در سوره قلم که 132 عدد بود اضافه نمائیم، عدد 133 بدست می‏آید که مضربی است از 19 یعنی: 7 = 19 ÷ 133 در حالی‏که باقی‏مانده یعنی عدد 437 خودش مضربی می‏شود  از 19. بدین معنی که: 23 = 19 ÷ 437

بدین ترتیب سوره انفال، هم حلقه‏ی مرتبط‏کننده 29 سوره‏ی  حروفِ مقطع‏دار با 85 سوره بدون حروف مقطع قرآن می‏شود و هم مسأله حرف "ن" در سوره قلم را حل می‏کند.

پیدا شدن این موضوع ما را به فکر طرح فرضیه دیگری انداخته است که روی آن کار می‏کنیم. و آن این‏که:

28 حرف در الفبای عربی داریم که 14 حرف آن با ترکیبات یک حرفی ، دو حرفی ، سه حرفی ، چهار حرفی و پنج حرفی در ابتدای 29 سوره از 114 سوره قرآن قرار داده شده است. پس از آن برای ما باقی می‏ماند 85 سوره بدون حروف مقطع  و 14 حرف خارج از حروف مقطع.

فرضیه اینکه:

1-    آیا در بین 85 سوره‏ی بدون حروف مقطع می‏توان 29 سوره که یکی از آنها سوره انفال باشد (با حرف "ن" در ابتدایش) پیدا کرد که با قراردادن همان حروف مقطع در ابتدای‏شان همان خصوصیات 29 سوره با حروف مقطع را داشته باشند؟

2-    اگر از 14 حرف خارج از حروف مقطع، ترکیبات یک حرفی ، دو حرفی ، سه حرفی ، چهار حرفی و پنج حرفی بسازیم؛ آیا می‏توانیم با قراردادن یک یا دو تا از این ترکیبات بر سر هریک از سوره‏ها به همان نتیجه‏ای برسیم که در 29 سوره‏ی با حروف مقطع رسیده‏ایم؟

بدین‏وسیله بتمام موحدین و علاقه‏مندان به اعجاز ریاضی قرآن توصیه می‏کنیم که مقداری وقت برای اثبات یا ردّ فرضیه ارائه شده فوق مصرف نمایند که یقیناً بدون اجر نخواهد بود.

خدا حافظ و نگهدارتان     علی محمد



[1] - همین کاری بود که اروپائیان بعد از رنسانس کردند: از کلیسایِ کشیش‏ها بریدند و گفتند ما می‏خواهیم مستقیماً خدای‏مان را ستایش کنیم و واسطه و وسیله و شفیع نمی‏خواهیم. خود را از شرک بریدند و آزاد شدند و بعد از آن بود که استعدادهای‏شان شکوفا شد. و پی در پی موفق به کشفیات جدید و اختراعات تازه شدند و به این جا رسیدند. 

[2] - ( در روز قیامت ) "پیامبر گفت:  ای پروردگار من ، قوم من ترک قرآن گفتند" فرقان (25): 30

[3]- Rashad Khalifa, Ph.D. Miracle  of Quran, 1973. Islamic Production Internatioal

[4]-     Rashad Khalifa, Ph.D. Quran: Visual Presentation of the Miracle. 1982 Tucson, Arizona

[5] - نکته قابل توجه این است که اصول کلی بدست آمده در مورد اعجاز ریاضی قرآن صد در صد صحیح است. ولی هنوز نکاتی از آن کشف نشده و چه بسا آنچه تاکنون کشف شده است فقط جزء کوچکی از قسمت‏های اساسی و بزرگتری باشد که در آن مستور است و به عبارت قرآن باید منتظر باشیم. یونس (10): 20